FDM: - Elbil og hestetrailer kan sagtens lade sig gøre
Hop med på bølgen og kør elbil. Det kan sagtens lade sig gøre - også når behovet hver weekend er en tur med hestetraileren.
- Elbil og hestetrailer kan sagtens lade sig gøre. Men der er nogle punkter, man skal være opmærksom på.
Sådan lyder det fra FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, da Hestemediet spørger ind til muligheden af at køre elbil samtidig med, at det stadig kan lade sig gøre at køre med hestetrailer.
Et tungt vogntog
- Det kræver selvfølgelig, at bilen er godkendt til at trække hestetrailere. Og så skal man være opmærksom på, at det bliver et tungt vogntog, siger Søren W. Rasmussen.
Han påpeger, at både hestetrailer og elbil er tunge hver for sig, hvorfor den samlede totalvægt af bil og hestetrailer altid overstiger 3.500 kg.
- Det kræver, at man har mindst et BE- eller også kendt som et trailerkørekort, siger han.
Gå efter en 4-hjulstrækker
Fordi vogntoget er så tungt, anbefaler Søren W. Rasmussen, at man går efter en elbil med 4-hjulstræk.
- Heldigvis er der efterhånden flere elbiler med 4-hjulstræk, der samtidig må trække meget, fastslår FDM’s biltekniske redaktør og nævner blandt andet BMW iX, Volvo EX40, Volvo EX90, Audi Q6 e-tron og Tesla model Y.
- Problemet er selvfølgelig, at der også er tale om ret dyre biler, siger han.
Rækkevidden halveres
Udover trækevne og krav til førerens kørekort nævner Søren W. Rasmussen også opmærksomhed omkring bilens rækkevidde.
- Det er nødvendigt, at man gør sig klart, at ved kørsel med hestetrailer halveres bilens rækkevidde. Det vil sige, at hvis man normalt kan køre 400 kilometer med bilen uden anhænger, så vil man typisk ikke komme længere end 200 kilometer, før der er behov for opladning af bilens batteri, når der køres med hestetrailer. Det er derfor vigtigt at holde øje med bilens evne til at lade batteriet op hurtigt igen.
- Det gode er, at mange elbiler efterhånden har en fin rækkevidde, og at der fortsat arbejdes på at forbedre tiden, det tager at lade bilen op.
Søren W. Rasmussen vurderer, at rækkevidden snart er der, hvor den ikke forbedres meget.
- Mange elbiler ligger med en rækkevidde omkring 600-700 kilometer. Meget større batterier, forventer jeg ikke, vil blive almindeligt, da de store batterier samtidig bliver for tunge og for dyre. Men ladehastigheden. Den er allerede blevet meget bedre, og der arbejdes hele tiden på, at den forkortes.
Fritaget for afgift
En anden god historie omkring elbiler er, at de stort set er fritaget for afgift. Det gør dem billigere i indkøb end en benzin-eller dieselbil. Det bliver de formentlig ikke ved med, ifølge Søren W. Rasmussen, så netop nu er elbiler særligt attraktive.
- Samtidig er en elbil billigere i kroner pr. kilometer. Alene af den grund, at strømmen er billigere, end hvis man skal tanke benzin, siger Søren W. Rasmussen.
Så elbilmarkedet stiger, og det kan mærkes på prisen.
- Tesla satte som de første prisen ned på deres biler og har gjort det flere gange efterfølgende. Det har tvunget de andre bilmærker til at følge med. Så udbuddet er blevet større, og bilerne er blevet billigere, lyder det.
Overvej leasing
Søren W. Rasmussen anbefaler, at man altid vælger en elbil med god garanti, og at man også overvejer at tegne en serviceaftale på bilen. Han foreslår også, at man som alternativ kigger mod at privatlease bilen.
- Vi oplever i øjeblikket stor konkurrence i privatleasing på det danske marked. Det betyder, at man kan have bil inklusive service og garanti i en periode, hvor man har behov, eksempelvis til kørsel med hestetrailer, mens datteren er ponyrytter, billigere, end hvis man går ud og køber.
- Vi har set faldende priser på elbiler, og det kan have overrasket i forhold til forventningen af gensalgsværdien. Den overraskelse undgår man ved at lease. Og ja, en leasingpris på 5.000 kroner pr. måned kan lyde af meget, men det koster også hurtigt noget at skulle låne til en bil i 500.000 kroners klassen, der måske så er faldet mere end forventet i værdi, når man vil sælge efter en årrække, fastslår Søren W. Rasmussen.